Stress verminderen

Tips om stress te verminderen:

Om stress te verminderen is het allereerst belangrijk om te weten wat stress nou eigenlijk is.  Stress is een reactie van het lichaam die we ervaren wanneer we in contact komen met een gebeurtenis of situatie wat druk en spanning geeft. Het lichaam maakt op dat moment het stresshormoon cortisol aan in de bijnieren. Het lichaam voelt zich opgejaagd, de hartslag gaat omhoog, en bent alerter.   

Stress hoeft op zich niet slecht te zijn. Gezonde stress, bijv. voor een examen of optreden zorgen ervoor dat je extra alert kan reageren en geconcentreerd bent. Zodra de gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.

Problemen ontstaan op het moment wanneer de hoeveelheid stress meer is of langer duurt dan dat je aankan.  Langdurige stress en spanning kan leiden tot een burn-out en fysieke, mentale en sociale klachten. Voorbeelden hiervan zijn bijv. slapeloosheid, piekeren, darmklachten, hoofdpijn, nek en schouderpijn. 

Het is wetenschappelijk bewezen dat je gedachte bepalen wat je werkelijkheid wordt. Vanuit de Kwantum Fysica is aangetoond dat je gedachten een bepaald trillingsniveau hebben, die en waarneembaar zijn en gelijksoortige gedachten aantrekken. Vrij vertaald betekent dit, dat negatieve gedachten ook negatieve situaties aantrekken en positieve gedachten dus positieve situaties genereren.

Stress in je leven kun je niet vermijden, maar wel hoe jij met de stress omgaat.
In onze coaching methodes kunnen we je leren hoe je met stress kunt omgaan en belangrijker nog, hoe je het kunt loslaten.

Hier alvast wat tips om je stress te verminderen;

  • Delegeer taken als dat gaat, op je werk of thuis. Velen handen maken licht werk
  • Maak eens een dag leeg in je agenda en doe zomaar even niets
  • Vermijd suiker en cafeïne. Deze stoffen stimuleren de aanmaak van Cortisol
  • Lach! Door te lachen komt er endorfine vrij en die verminderen de aanmaak van cortisol en adrenaline
  • Ga op een rustige plek zitten en adem bewust in en uit. Volg hierbij ook je ademhaling en doe dit een aantal keren
  • Mediteren of Yoga
  • Ga iets doen wat je leuk vindt en probeer daar met je volledige aandacht bij te zijn. Dit kan een wandeling zijn, sporten, creatief bezig zijn, zingen, naar muziek luisteren of een boek lezen.
  • Volg je gevoel

Als je het gevoel hebt dat je hierbij hulp nodig hebt, maak dan een afspraak voor een gratis intakegesprek bij Roy of Jacquelina. Samen kijken we dan wat we kunnen doen om je te helpen.