Sportmassage

Kom weer lekker in je vel !

Een sportmassage is een massage die gericht is op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Met een sportmassage zorg je ervoor dat afvalstoffen in je spieren sneller worden afgevoerd. Daarmee bevorder je het herstel van je spieren en lichaam. Dit wordt gedaan door het toepassen van een complex van handgrepen op een (ontbloot) en ontspannen lichaamsdeel.

Een sportmassage is niet alleen, zoals de naam doet vermoeden, alleen bedoelt voor sporters. Het is vooral ook een aanrader voor niet sporters omdat deze een ontspannende werking op het gehele lichaam heeft. Niet-sporters kunnen dezelfde reacties hebben als sporters. Dit kan bijvoorbeeld door een langdurige blootstelling aan overbelasting, verkeerde werkhouding of stress komen. Zo vloeit alle stress en spanning uit het lichaam weg. Een sportmassage is dus vooral geschikt voor mensen met langdurig opgehoopte spanning in lichaam en geest.

Het doel van een sportmassage is :

  • om de lichamelijke conditie van de sporter te verbeteren,
  • eventuele blessures sneller te laten herstellen en(/of)
  • eventuele gevolgen van een sport weg te nemen,
    of deze zo min mogelijk te doen voelen.

De handgrepen en massagetechnieken zorgen ervoor dat er prikkels optreden in het lichaam en deze brengen weer reacties op gang wat weer het herstel kan inleiden.

Indien er een onbalans ontstaat in het lichaam, door overbelasting kunnen er een aantal reacties ontstaan, zoals bijv.

  • spierpijn,
  • vermoeidheid,
  • een minder goede doorbloeding,
  • stijfheid en
  • verhoogde spanning.

Een sportmassage kan deze reacties wegnemen of verminderen, en is dus in de eerste plaats gericht om je weer fit te krijgen, maar kan ook ontspannend werken.

Bij het toepassen van een sportmassage  worden de volgende processen in gang gezet:

  • In de huid en spieren gaan de haarvaten open staan, wat de doorbloeding aanzienlijk verbetert.
    Door deze betere doorbloeding worden afvalstoffen beter afgevoerd en kan spierpijn voorkomen worden.
  • Zuurstof en andere voedingsstoffen weten de spieren beter te bereiken en helpen bij het herstel en opbouw
  • De spierspanning neemt af door de inwendige druk van de massage.


Voor Sporters: 

Sportmassage kan toegepast worden voor, tijdens of na het sporten dan wel training of wedstrijd.

  • Vooraf:
    er wordt een stimulerende massage gegeven, zodat het lichaam klaar is om optimaal te presteren.
    Deze stimulerende massage zorgt voor een goede doorbloeding en bereidt de spieren voor op de komende prestatie.
  • Tijdens:
    het accent licht op ontspanning.
    Tijdens het sporten kan het prettig zijn om specifieke spiergroepen even rustig te masseren, zodat de prestatie daarna weer verder opgepakt kan worden.
  • Na:
    hiermee wordt het herstel bevorderd, eventuele spierpijn voorkomen en de hersteltijd wordt verkort.
    Het lichaam wordt daardoor beter voorbereid op een volgende inspanning. Ook hier ligt het accent op ontspanning.
    Tijdens het sporten is het doel de versnelde afvoer van afvalstoffen en vocht in de spieren.
    De massage zorgt dan voor minder spierpijn en minder kans op blessures.

De duur van een sportmassage is afhankelijk van het lichaamsdeel wat gemasseerd wordt.